Implementasi Sistem Pelayanan Rakyat Sidoarjo ( SIPRAJA ) di Desa Banjarbendo Kecamatan Sidoarjo Kabupaten Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.33506/jn.v9i1.2640Keywords:
Implementasi, Pelayanan Publik, SIPRAJAAbstract
The purpose of this study is to describe and analyze the Implementation of the Sidoarjo People's Service System (SIPRAJA) in Banjarbendo Village, Sidoarjo District, Sidoarjo Regency. In this study using a qualitative descriptive research method. Sources of data obtained from interviews, observations, literature studies. indicators in this study using communication, resources, disposition, bureaucratic structure. This research focuses on the Implementation of the Sidoarjo People's Service System (SIPRAJA) in Banjarbendo Village, Sidoarjo District, Sidoarjo Regency. The results of this study indicate that the implementation of sipraja in Banjarbendo Village, Sidoarjo District, Sidoarjo Regency is considered to be lacking in outreach to the people of Banjarbendo Village regarding services using SIPRAJA. So far, the financial resources to support the existence of the Sidoarjo People's Service System are still lacking because it has never been budgeted for. This makes the implementation of the Sidoarjo People's Service System (SIPRAJA) in Banjarbendo Village not optimal and effective.
References
Abdul Aziz, S. (2016). Implementasi Kebijakan Pengembangan E-Government. Jurnal Kebijakan Publik, Volume 7, 1–98.
Aditama Azmy Musaddad, W.K. Faizin Ahzani, M. S. dan L. A. (2022). IMPLEMENTASI SISTEM PELAYANAN RAKYAT SIDOARJO (SIPRAJA) SEBAGAI INOVASI PELAYANAN PUBLIK Aditama. 3(3), 147–156.
Amalia, Jihan Oktaviani. Putri, T. A. (2019). perkembangan asas umum pemerintahan yang baik di kecamatan gringsing untuk meningkatkan penyelenggaraan pemerintahan. Jurnal Pasopati, 1(2), 115.
Edyanto, E., Agustang, A., Muhammad Idkhan, A., & Rifdan, R. (2021). Implementasi Kebijakan Otonomi Khusus (Otsus) Papua. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(4). https://doi.org/10.58258/jisip.v5i4.2577
Hanifah, R., & Choiriyah, I. U. (n.d.). Implementation of Sidoarjo Public Service System ( SIPRAJA ) in Tambaksumur Village , Waru District , Sidoarjo Regency [ Implementasi Sistem Pelayanan Rakyat Sidoajo ( SIPRAJA ) di Desa Tambaksumur , Kecamatan Waru , Kabupaten. 1–11.
Kartika, A., & Iskandar, D. (2021). Meneropong Penerapan E-Government Di Kabupaten Sidoarjo. Wacana : Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Interdisiplin, 08(02), 276–282.
Kementerian Sekretariat Negara. (2018). Peraturan Presiden Nomor 95 Tahun 2018 tentang Sistem Pemerintahan Berbasis Elektronik. Menteri Hukum Dan Hak Asasi Manusia Republik Indonesia, 110.
Mandala, E., Setyadiharja, R., & Nurul Mulyani, J. Ri. R. (2016). IMPLEMENTASI KEBIJAKAN TENTANG PENERBITAN SURAT PERSETUJUAN BERLAYAR (SPB) (Studi Kasus di Kantor Syahbandar Dan Otoritas Pelabuhan Kijang). JIP (Jurnal Ilmu Pemerintahan) : Kajian Ilmu Pemerintahan Dan Politik Daerah, 1(2), 247–264. https://doi.org/10.24905/jip.1.2.2016.247-264
Mohi, W. K., & Botutihe, N. (2020). Strategi Pemerintah Daerah dalam Meningkatkan Pelayanan pada Masyarakat Melalui Sistem Pemerintahan Berbasis Elektronik. Publik (Jurnal Ilmu Administrasi), 9(2), 115. https://doi.org/10.31314/pjia.9.2.115-124.2020
Nurrahman, A., Dimas, M., Ma’sum, M. F., & Ino, M. F. (2021). Pemanfaatan Website Sebagai Bentuk Digitalisasi Pelayanan Publik Di Kabupaten Garut. Jurnal Teknologi Dan Komunikasi Pemerintahan, 3(1), 78–95. https://doi.org/10.33701/jtkp.v3i1.2126
Ridwan, M., & Nurhakim, S. (2014). IMPLEMENTASI E-GOVERNMENT DALAM MEWUJUDKAN TRANSPARANSI. XI, 403–422.
Samantha, S. (2022). Implementasi Kebijakan Publik Melalui Sistem Pelayanan Rakyat Sidoarjo (SIPRAJA) di Desa Tambak Sumur Kecamatan Waru Kabupaten Sidoarjo (mplementation …. http://repository.untag-sby.ac.id/id/eprint/16622%0Ahttp://repository.untag-sby.ac.id/16622/8/JURNAL .pdf
Ummah, K., & Choiriyah, I. U. (2022). Implementasi E-Government Melalui Aplikasi Naskah Dinas Elektronik Kabupaten Sidoarjo ( E-Buddy ) ( Studi Kasus di Pemerintah Desa Kajeksan Kecamatan Tulangan Kabupaten Sidoarjo ) ( Implementasi E-Government Melalui Sidoarjo Aplikasi Naskah Dinas Elektron. 1–11.
Yunaningsih, A., Indah, D., & Eryanto Septiawan, F. (2021). Upaya Meningkatkan Kualitas Layanan Publik Melalui Digitalisasi. Altasia : Jurnal Pariwisata Indonesia, 3(1), 9–16. https://doi.org/10.37253/altasia.v3i1.4336
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Veny Alfi Aprilia, Hendra Sukmana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.