PENGARUH METODE JARIMATIKA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PERKALIAN BILANGAN 6-9 DI KELAS V SD
DOI:
https://doi.org/10.33506/jme.v2i2.3992Keywords:
Jarimatika, Numeracy Skills, Mathematics, Multiplication of Numbers, Interactive LearningAbstract
Mathematics is a subject that has a fundamental role in teaching students to think logically, critically, and analytically. This study aims to improve students' numeracy skills through the jarimatika learning method. This method provides a simple and interesting approach by using fingers as a medium to learn the concept of multiplying numbers 6-9. This type of research is a Quasi Experiment dengan Non-Equivalent Pretest-Posttest Design conducted on 25 fifth-grade students of SDN 24 Sorong City. The results of the analysis show that this method improves students' numeracy skills. The average pre-test score was 57.76 which increased to 77.36 in the post-test with a minimum score that was initially 40 increasing to 48 and a maximum score that was initially 64 increasing to 100. In addition, the average N-gain of 0.4515 shows an increase in the moderate category. The results of this study prove that the jarimatika method is effective in improving students' numeracy skills while offering an alternative approach that is interesting, fun, and interactive.
References
Akrom, M., Zihab, Jalaludin, & Muslim, R. I. (2024). Implementation of Jarimatika Method to Improve Multiplication Calculation Ability in Grade III Elementary School Students. Jurnal Pendidikan, SAINS, Geologi, Dan Geofisika, 5(4), 1002–1008. https://doi.org/10.29303/goescienceed.v5i4.444
Amelia, H., Guru, P., Dasar, S., & Madura, U. T. (2023). Efektifitas metode jarimatika dalam meningkatkan kemampuan perkalian bagi siswa sekolah dasar. 3, 1060–1066.
Amir, A. (2014). Pembelajaran Matematika Sd Dengan Menggunakan Media Manipulatif. Forum Paedagogik, VI(1), 78.
Amos Rombe, Mindo H. Sinambela, Barthon Wenda, Andinus Yanengga, & Sutarman Borean. (2023). Pelatihan Guru SD Inpres Tiom Cara Mengajarkan Hitung Dasar Matematika dengan Metode Jarimatika dan Alat Peraga. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 86–91. https://doi.org/10.54259/pakmas.v3i1.1679
Arini, D. A., & Gianistika, C. (2020). Penerapan Pendekatan Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar ( Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas V SDN Rengasdengklok Selatan II ). 25–37.
Aryani, R. (2020). Pengaruh Metode Jarimatika Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas 4 Di MI Futukhiyah Pamulian Warungpring Palembang Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal IIlmiah Ibtida, 1(1), 1–13.
Astuti, P., Studi, P., & Matematika, P. (2017). Pengembangan lks untuk melatih kemampuan berpikir kritis dalam mata pelajaran matematika di kelas vii smp. II(2), 145–156.
Chasanah, M. Z. (2020). Pengaruh Penerapan Metode Jarimatika Terhadapa Kemampuan Berhitung Perkalian Siswa Kelas III di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Ponorogo Tahun Akademik 2019/2020. Pendidikan Guru MI IAIN Ponorogo, 1–122.
Dewi, V. F., Suryana, Y., & Hidayat, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Jarimatika Terhadap Kemampuan Berhitung. 2(2), 79–87.
Difansyah, H. F., Apsari, L., Nizar, M., Zaki, I., Novitasari, P., & Putri, V. (2024). Pengaruh metode jarimatika dan metode sempoa terhadap kemampuan perkalian Mahasiswa PGSD Universitas Muhammadiyah Surakarta. Journal of Smart Education and Learning, 1(2), 49–59.
Dwi Rahmayanti, J. (2023). Penggunaan Metode Jarimatika Dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Dasar. Risda: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 7(1), 1–13. https://doi.org/10.59355/risda.v7i1.97
Fausia, N., Upu, H., Talib, A., Natalia, F., & Asfar. (2021). The Development of Jarimatika Method in Increasing the Speed of Counting Through AndroidBased Taktikjar Learning Media. Jurnal Atlantis Press, volume 611(ICoESM), 338–372.
Fina Oktavia, & Risnanosanti. (2024). Meningkatkan Minat Belajar Matematika Melalui Permainan Papan Perkalian Yang Menyenangkan Di Sdn 027 Bengkulu Utara. Journal Of Human And Education (JAHE), 4(4), 97–102. https://doi.org/10.31004/jh.v4i4.1182
Garut, U., & Ginanjar, A. Y. (2019). Pentingnya Penguasaan Konsep Matematika Dalam Pemecahan Masalah Matematika di SD. 121–129.
Hamidah, F., Putri, A. F., Guru, P., Dasar, S., & Surabaya, U. M. (2022). ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN. 116–126.
Handayani., R., Mamoh, O., Ahzan, Z. N., & Fitriani. (2023). Efektivitas Penggunaan E-Modul Terhadap Hasil Belajar Dan Keaktifan Mahasiswa Pada Mata Kuliah Aljabar Linier Elementer. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6, 73645234.
Hati, H., Jumenah, Wasiah, N. S., Jamaludin, U., & Setiawan, S. (2023). ANALISIS PENGGUNAAN TEKNIK JARIMATIKA TERHADAP KEMAMPUAN MENGHITUNG PERKALIAN PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. 09, 2865–2878.
Himmah, K., Asmani, J. M., & Nuraini, L. (2021). Efektivitas Metode Jarimatika dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Siswa. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(1), 57–68. https://doi.org/10.35878/guru.v1i1.270
Lestari, P., Winarsih, E., & Aryanang, C. (2023). Peningkatan Kemampuan Berhitung Perkalian dengan Menerapkan Model Problem Based Learning (PBL) dan Media Jarimatika pada Siswa Kelas III SDN Beran 6 Ngawi. Pendas :Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 10–27.
Musa’ad, F., Musa’ad, F., Mahendra, F. E., & Selayar, S. (2023). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN EDUSTORE BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA Faida. KAMBIK: Journal of Mathematics Education, 1(2), 63–70.
Nurhaedah, N., Patta, R., & Triputri, A. (2019). the Jarimatika Method on Math Learning: How To Improve Math Skil. The 1st International Conference of Science and Technology in Elementary Education (ICSTEE 2019), 14-15 Sept. https://doi.org/10.4108/eai.14-9-2019.2290023
Purwanti, K. Y., & Khoiriyah, I. S. A. (2020). The Effectiveness of Jarimatika Methods with Tapertis Media on Students’ Multiplication Concept Understanding. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 4(3), 332. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v4i3.267
Rahmayanti J. D. (2023). Penggunaan Metode Jarimatika Dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Dasar. RISDA : Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, Volume 7,(April), 1–13. https://doi.org/10.59355/risda.v7i1.97
Setyaningsih, S., Herlina, H., & Devita, D. (2024). EfektivitasJarimatikauntukMeningkatkanKemampuanPerkalianpadaSiswadengan Hambatan Penglihatan. 8(3), 1862–1874.
Setyo, A. A., Yuliani, N., Aflaha, N., Julianty, S., Situmorang, H., & Pendidikan, J. (2023). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN TUTOR SEBAYA DENGAN MEDIA BAHAN AJAR MULTIMODAL PADA MATERI OPERASI BILANGAN BULAT. KAMBIK: Journal of Mathematics Education, 1(2), 54–62.
Soegijanti, M. M. (2022). MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG PERKALIAN DENGAN MENERAPKAN METODE JARIMATIKA PADA SISWA KELAS II SD NEGERI KEMIJEN 02 SEMARANG. 3(2), 223–232.
Surjono, H. D. (2018). PEMBELAJARAN PERKALIAN METODE BERHITUNG JARIMATIKA PADA ANAK AUTIS DI AMANAH AUTISME MENGGUNAKAN MEDIA BONEKA JARI TANGAN. Molucca Medica, 11(April), 13–45.
Trisnawati, N. F. (2019). Efektifitas Model Group Investigation Dalam Meningkatkan Hasil Belajar dan Self Efficacy. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(3), 427. https://doi.org/10.30738/union.v7i3.6126
Trisnawati, N. F., Setyo, A. A., & Warlatu, A. (2024). Improving Mathematical Reasoning Skills Through an Open-Ended Approach Assisted by Google Classroom and Google Meet. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 489–502.
Wahab, A., Junaedi, J., & Azhar, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain di PGMI. Jurnal Basicedu, 5(2), 1039–1045. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.845
Widyanengrum, N., Ningrum, D. A., Arifin, S. N., & Riswari, L. A. (2023). Improving Counting Skills Assisted by The Jarimatika Method in Fifth Grade Elementary School Students. Indonesian Journal of Mathematics and Natural Science Education, 4(2). https://doi.org/10.35719/mass.v4i2.128
Wijaya, R., Yadewani, D., & Padang, A. J. (2022). Pelatihan Perkalian Bilangan Dasar Dengan Metode Jarimatika : Jurnal Pengabdian Masyarakat Akademisi. 1(2), 1–8.