Proyeksi Sosial Kebijakan Pemerataan Pembangunan Pendidikan dalam Progres Data Nasional Perspektif Sosiologi

Authors

  • Hendri Masduki Praktisi Mengajar Kementerian Pendidikan; Kebudayaan dan Ristek Dikti Republik Indonesia
  • La Basri Universitas Muhammadiyah Sorong
  • Fajar Surahman Universitas Madura

DOI:

https://doi.org/10.33506/jn.v9i1.3062

Keywords:

Social Projection, Policy for Equal Education Development, National Data Progress

Abstract

The social projection of policies for equitable educational development in the progress of national data is the focus of the study in the research activities carried out in this writing. The research includes descriptive research with evaluative methods. The results of an in-depth discussion of research findings with a theoretical basis show that the social projection of policies for equitable educational development in the progress of national data from a sociological perspective as an entity related to the social system and social solidarity which is a model of synergy between the state and society in order to mobilize; accommodate; accommodate; effort; and shared responsibility in accelerating the achievement of equitable educational development within the framework of the diversity of the Indonesian national and state system.

References

Agustanico Dwi Muryadi, 2017, Model Evaluasi Program Dalam Penelitian Evaluasi, Jurnal Ilmiah PENJAS Volume 3, (1), 13-14.

Ambiyar dan Muharika D., 2019, Metodologi Penelitian Evaluasi Program, Bandung : Alfabeta.

Arikunto, Suharsimi, 2013, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta : Rineka Cipta.

Direktorat Diseminasi Statistik, 2023, Statistik Indonesia 2023 (Statistical Yearbook of Indonesia 2023), Jakarta : Badan Pusat Statistik/BPS-Statistics Indonesia.

Edi Suharto, 2008, Kebijakan Sosial Sebagai Kebijakan Publik, Bandung : Alfabeta.

Fenti Hikmawati, 2020, Metodologi Penelitian, Depok : Raja Grafindo.

George Ritzer, 2014, Teori Sosiologi : Dari Sosiologi Klasik Sampai Perkembangan Terakhir Postmodern, Alih Bahasa : Saut Pasaribu, Rh. Widada, Eka Adi Nugraha, Yogyakarta : Pustaka Belajar.

John Scott, 2012, Teori Sosial : Masalah – masalah Pokok dalam Sosiologi, Terj. Ahmad Lintang Lazuardi, Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Pemerintah Republik Indonesia, 2003, Undang-undang Negara Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional (4), 6-5.

Pemerintah Republik Indonesia, 2010, Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 66 Tahun 2010 Tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 17 Tahun 2010 Tentang Pengelolaan Dan Penyelenggaraan Pendidikan (1), 3-22.

Pemerintah Republik Indonesia, 2021, Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 57 Tahun 2021 Tentang Standar Nasional Pendidikan (1 dan 2), 3-4.

Sandu Siyono, 2015, Dasar Metodologi Penelitian, Sleman Yogyakarta : Literasi Media Publishing.

Taufiqurakhman, 2014, Kebijakan Publik : Pendelegasian Tanggung Jawab Negara Kepada Presiden Selaku Penyelenggara Pemerintahan, Jakarta : Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (FISIPOL) Universitas Moestopo Beragama (Pers).

Published

2023-12-31

How to Cite

Masduki, H., Basri, L., & Surahman, F. (2023). Proyeksi Sosial Kebijakan Pemerataan Pembangunan Pendidikan dalam Progres Data Nasional Perspektif Sosiologi . Jurnal Noken: Ilmu-Ilmu Sosial, 9(1), 226–240. https://doi.org/10.33506/jn.v9i1.3062

Most read articles by the same author(s)