PT INKA's Export Marketing Strategy Towards Competitive Advantage

Authors

  • Putri Noviati FKIP Universitas PGRI Madiun
  • Elva Nuraina FKIP Universitas PGRI Madiun
  • Nur Wahyuning Sulistyowati FKIP Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.33506/sl.v11i1.1512

Keywords:

SWOT Analysis, Competitive Advantage, Marketing Strategy

Abstract

This study aims to analyze PT INKA's export marketing strategy towards competitive advantage until 2018. Researchers use primary and secondary data sources with interview and documentation data collection techniques. The results of the study revealed that PT. INKA has: (1) Strength, very competitive pricing power and strong human resources, especially the marketing team, in addition to the influence of marketing assistance from the ambassador (RI for overseas); (2) Weaknesses in the export marketing strategy lie in production, one of which is engines and wheels which are still imported by China, which does not yet have the International Railway Industry Standard Certification (IRIS); (3) Opportunities, can make efforts to further strengthen the penetration of Indonesian companies in the African region; (4) Threats, to providers of facilities and infrastructure needs that must be obtained from imports from other countries, besides that competitors are afraid to dare to reduce interest costs or extend the tenor for the purchase of goods. The high taxes that must be issued for the delivery of goods are the biggest threat, this is confirmed by the informants.

References

Adidarma, W. (2015). Strategi Produk Untuk Mengatasi Hambatan Ekspor Ukm Industri Kerajinan Indonesia. Manajemen Dan Bisnis, 13(1).

Adisaputro, G. (2010). Manajemen Pemasaran Analisis Untuk Perancangan Strategi Pemasaran. Yogyakarta: YKPN.

Afandi, M. R. (2020). Sistem Organisasi Pemasaran Ekspor Pada PT. Indo Veneer Utama Karanganyar. Efisiensi, 17, 63–80.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: RINEKA CIPTA.

Assauri, S. (2018). Manajemen Pemasaran Dasar, Konsep dan Strategi. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Darmayani, A. I., Suharyono, & Abdillah, Y. (2014). Strategi Pemasaran Kerajinan Buah Kering Untuk Meningkatkan Nilai Ekspor Pada UD . Indo Nature , Lombok – NTB. 11(1), 1–10.

David, F. R., & David, F. R. (2016). Manajemen Strategik: Suatu Pendekatan Keunggulan Bersaing-Konsep Edisi 15. Jakarta: Salemba Empat.

Djodjobo, C. V., & Tawas, H. N. (2014). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan, Inovasi Produk, dan Keunggulan Bersaing Terhadap Kinerja Pemasaran Usaha Nasi Kuning di Kota Manado. EMBA, 2(3), 1214–1224.

Fahmi, I. (2018). Pengantar Perekonomian Indonesia Teori, Konsep, dan Realita. Bandung: Alfabeta.

Fitriyani, PA, R. W., & Wibowo, S. (2015). Analisis Strategi Pemasaran Ekspor CV Amartha Indotama Dalam Memasuki Pasar Global. 6(2), 142–158.

Ichwanda, F. I., Arifin, Z., & Yulianto, E. (2015). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Volume Penjualan Ekspor (Studi Pada Pt Petrokimia Gresik. Administrasi Bisnis (JAB), 24(1), 1–9.

Irawan, D. H., & Ningrum, N. L. (2019). Strategi Peningkatan Produktivitas Bongkar Muat Dalam Kegiatan Ekspor Impor Sebagai Upaya Perluasan Ruang Lingkup Pemasaran Di PT. Mustika Alam Lestari Tahun 2018. 1(1), 23–31.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemne Pemasaran Edisi Ketiga Belas Jilid 1. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Manullang, M. (2013). Pengantar Bisnis. Jakarta: Indeks.

Noor, H. F. (2008). Ekonomi Manajerial. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Nurhakim, K., & Satar, M. (2015). Prosedur Pelaksanaan Kegiatan Ekspor Barang. 5(2), 16–21.

Pablo, S., Anggit, I., & Indonesia, C. (2019). Curhat Bos INKA: Pasar Ekspor Susah, Di Mana-mana China. Retrieved January 8, 2019, from CNBC Indonesia website: https://www.google.co.id/url?q=https://www.cnbcindonesia.com/news/20190108144919-4-49576/curhat-bos-inka-pasar-ekspor-susah-di-mana-mana-china&sa=U&ved=2ahUKEwiKrYKI5r3pAhVOH7cAHfndDOgQFjABegQIBxAB&usg=AOvVaw0x-2rhkLQAuKZ2sGCSD3pg

Purnamawati, A., & Fatmawati, S. (2013). Dasar-dasar Ekspor Impor Teori, Praktik, dan Prosedur (1st ed.). Yogyakarta: UPP STIM YKPN.

Reza, M., & Abdullah. (2018). Strategi Ekspor PT.Inka Dalam Upaya Meningkatkan Profitabilitas Perusahaan. 5(2), 2002–2011.

Saragih, H. (2017). Analisis Faktor Pendorong Pemasaran Ekspor Dan Pengaruhnya Terhadap Peningkatan Volume Penjualan Pada PT. Perkebunan Nusantara II (Persero) Medan. Ilmiah Methonomi, 3(2).

Setiawan, H. (2012). Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Teknologi dan Inovasi Produk Terhadap Keunggulan Bersaing Usaha Songket Skala Kecil di Kota Palembang. Orasi Bisnis, (November), 12–19.

Silalahi, R. V., Jobiliong, E., & Wilson, H. (2020). Formulasi Strategi Pada PT. Intan Dua. Industrial Manufacturing, 5(1), 45–56.

Siregar, Y. H. I., Sunarti, & Mawardi, M. K. (2017). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Volume Penjualan Ekspor (Studi Pada Perusahaan Pt Kaltim Prima Coal). Administrasi Bisnis (JAB), 42(1), 36–45.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Memahami Penelitian Kuantitatif, Kualitatifdan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sunyoto, D. (2015). Keunggulan Bersaing (Competitive Advantage). Yogyakarta: CAPS.

Tjiptono, F. (2008). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: ANDI.

Varadarajan, R. (2010). Strategic Marketing And Marketing Strategy : Domain , Definition , Fundamental Issues And Foundational Premises. 38, 119–140. https://doi.org/10.1007/s11747-009-0176-7

Wibowo, D. H., Arifin, Z., & Sunarti. (2015). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing Umkm (Studi Pada Batik Diajeng Solo). Administrasi Bisnis (JAB), 29(1), 59–66.

Wijayanti, T. (2014). Marketing Plan Dalam Bisnis Second Edition. Jakarta: Alex Media Komputindo.

Yi, F. J., Munandar, J. M., & Irwanto, A. K. (2018). Analisis Daya Saing dan Strategi Ekspor Singkong Olahan Indonesia ke China. 9(2), 91–101.

Yudiarso, I. (2009). Analisis Ekspor Ikan Tuna Indonesia. 12(1).

Downloads

Published

2022-01-08

How to Cite

Noviati, P., Nuraina, E., & Sulistyowati, N. W. (2022). PT INKA’s Export Marketing Strategy Towards Competitive Advantage. SENTRALISASI, 11(1), 77–87. https://doi.org/10.33506/sl.v11i1.1512