Analisis Perilaku Sosial Masyarakat Perkotaan dalam Pembelian Merchandise Pada Kalangan Remaja Kpop di Kota Medan
DOI:
https://doi.org/10.33506/jn.v10i2.3734Keywords:
Perilaku sosial; Teori Konsumsi Sosial; Merchandise K-Pop; RemajaAbstract
In today's modern era, social media is very influential in everyday life, especially in encouraging the purchase of goods online, as is done by teenagers who like Kpop who are very fond of buying Kpop merchandise. The method used in this research is qualitative research with a phenomenological approach. This data collection technique uses interview and observation techniques. The aim of the research is to analyze the social behavior of urban communities in purchasing merchandise among kpop teenagers, especially UINSU Medan students. The results of this research show that purchases of kpop merchandise among students are influenced by their own friends and the influence of social media from the Tiktok and Ig applications. Research to find out how students consume in purchasing merchandise in the city of Medan
References
Alamsyah, A. G., & Sumanti, S. T. (2023). Komunikasi interpersonal pada konsep diri mahasiswa laki-laki metroseksual di kota Medan. Satwika : Kajian Ilmu Budaya dan Perubahan Sosial, 7(1), 263–275. https://doi.org/10.22219/Satwika.V7I1.25630
Andani, D. P., Setiawati, S., & Wisroni, W. (2018). Hubungan antara Pengasuhan Orang Tua dengan Kecerdasan Emosional Anak di PAUD Puti Bungsu SKB I Tanah Datar. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 6(2), 214. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i2.10245
Asrie, N. D., & Misrawati, D. (2020). Celebrity worship dan Impulsive buying pada Penggemar KPOP Idol. Journal of Psychological Perspective, 2(2), 91–100. https://doi.org/10.47679/JOPP.022.12200008
Aureliya, T., Andadini, S., & Darmawanti, I. (2023). Perilaku Konsumtif Ditinjau dari Celebrity Worship Syndrome pada Komunitas NCTZEN Dewasa Awal. Character Jurnal Penelitian Psikologi, 10(2), 268–286. https://doi.org/10.26740/CJPP.V10I2.53249
Baswoko Praundrianagari, S., Studi Ekonomi, P., Ekonomi, J., Ekonomi, F., Cahyono, H., Kunci, K., konsumsi, pola, & Hidup, G. (2021). Pola Konsumsi Mahasiswa K-popers yang Berhubungan dengan Gaya Hidup K-pop Mahasiswa Surabaya. Independent: Journal of Economics, 1(2), 33–40. https://doi.org/10.26740/INDEPENDENT.V1N2.P33-40
Ciptaningtyas, P., & Prasetyo, A. R. (2022). Hubungan antara konformitas dengan perilaku konsumtif pembelian merchandise pada remaja penggemar grup k-pop NCT (neo culture technology) di indonesia. Jurnal Empati, 11(6), 381–385. https://doi.org/10.14710/EMPATI.0.36826
Dalimunthe, M. O., & Hendra. (2023). Fenomena Korean Style di Kalangan Mahasiswa UINSU dan UNIMED 1Misbah. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi dan Manajemen (JIKEM), 3(3), 3890=3896.
Dezianti, D. A. N., & Hidayati, F. (2021). Pengaruh konformitas terhadap perilaku konsumtif generasi millenial. Journal of Psychological Science and Profession, 5(2), 151. https://doi.org/10.24198/JPSP.V5I2.28913
Dwi, C., Lolonto, C., Amir Isa, R., & Abdussamad, Z. K. (2024). Pengaruh Perilaku Konsumen Terhadap Minat Beli Merchandise Kpop (Studi Pada Penggemar Kpop Di Kota Gorontalo). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(1), 216–223. https://doi.org/10.5281/ZENODO.10466095
Fadhilah, A. N., Nandang, N., & Rachmani, N. N. (2024). Keputusan Pembelian Merchandise K-Pop Ditinjau dari Promosi Pada Online Shop Sunfloca di Media Sosial Twitter. Journal of Economic, Management, Accounting and Technology, 7(2), 499–507. https://doi.org/10.32500/JEMATECH.V7I2.7910
Fataron, Z. A. (2019). Online Impulse Buying Behaviour: Case Study On Users Of Tokopedia. Journal of Digital Marketing and Halal Industry, 1(1), 47–60. https://doi.org/10.21580/JDMHI.2019.1.1.4762
Fitriah, N. L., Islam, M. H., & Diharjo, R. F. (2023). Dampak Korean Wave Terhadap Perilaku Konsumerisme Merchaindise K-Pop Dikalangan Mahasiswa Probolinggo. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 4427–4434. https://doi.org/10.31004/JPDK.V5I2.14115
Hakim, L., Auliya, R., & Faricha, A. (2023). Representasi Fanatisme Remaja Terhadap Korean Wave Pada Iklan Mc Donald’s Indonesia. Source : Jurnal Ilmu Komunikasi, 9(2), 124–137. https://doi.org/10.35308/SOURCE.V9I2.8076
Hastuti, I. P., Effendi, E., & Anita, A. (2021). K-Pop Merchandise Store (Perencanaan Pendirian Usaha Menjual Barang-barang Ikon Idol Korea). Prosiding Seminar Nasional Ekonomi dan Bisnis, 241–251. https://doi.org/10.32528/PSNEB.V0I0.5176
Hendytami, N., Rijal, N. K., & Prinanda, D. (2022). Homogenisasi Budaya dan Pengaruh Teknologi: Korean Wave Sebagai Budaya Global. Jurnal Noken: Ilmu-Ilmu Sosial, 7(2), 205–218. https://doi.org/10.33506/JN.V7I2.1766
Husan, D. (2023). Perilaku Konsumtif Penggemar K-Pop (Studi Komunitas EXO-L Palembang). https://repository.unsri.ac.id/121292/. https://repository.unsri.ac.id/121292/
Iskandar, P. Z., & Zuliestiana, D. A. (2021). Pengaruh Faktor Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Album Musik Atau Merchandise Kpop (studi Pada Penggemar Musik Kpop). eProceedings of Management, 8(3). https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/management/article/view/14930
Kartika, V. C. (2018). Gaya Hidup Penggemar EXO di Surabaya Terhadap Produk Merchandise Boyband EXO. repository.unair.ac.id. http://lib.unair.ac.id
Khairunnisa, A. F., Priyatama, A. N., & Astriana, S. (2021). Implusive Buying Pada Fans K-Pop di Twitter. Jurnal Psikohumanika, 13(2), 1–9. https://doi.org/10.31001/J.PSI.V13I2.1332
Kusuma, A. R., & Afdliah, R. (2022). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dan Konformitas Dengan Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswa. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 1(1), 17. https://doi.org/10.30872/PSIKOSTUDIA.V1I1.2123
Kusumadewi, A. N. K. N., Marlina, R., Mawardi, A., & Tu’sadiyah, A. (2023). Celebrity Worship Dan Materialism Serta Pengaruhnya Terhadap Compulsive Buying Merchandise Pada Generasi Milenial Di Purwakarta. Eqien - Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 12(04), 480–486. https://doi.org/10.34308/EQIEN.V12I04.1506
Latifah, A., Triani, D. A., Salsabila, K. N., Alghefira, R. R., indriani, S. I., Tazkia, Z., & Rozak, R. W. A. (2024). Analisis saving management penggemar k-pop terhadap pembelian merchandise. Nautical : Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 3(1), 8–17. https://doi.org/10.55904/NAUTICAL.V3I1.1153
Mahadewi, N., Oktavianingtyas, A., Suyadi, A. A. P., Barlian, A. D., Rizqia, E., Wulandari, M., Sita, N. A., Aisy Q.H, R., Marrelda, S. A., & Lestari, Y. A. (2024). Analisis Perilaku Konsumsi Masyarakat pada Event dan Konser di Kalangan Mahasiswa di Kota Surakarta. Jurnal Sosial Ekonomi Dan Humaniora, 10(2), 227–242. https://doi.org/10.29303/jseh.v10i2.532
Maulidia, A., & Aransyah, M. F. (2023). Pengaruh Kepercayaan dan Harga terhadap Keputusan Pembelian dan Loyalitas Pelanggan pada pembelian Merchandise K-Pop melalui Group Order. J-MAS (Jurnal Manajemen dan Sains), 8(1), 1022–1031. https://doi.org/10.33087/JMAS.V8I1.1026
Moneta, E., & Fitriani, E. (2020). Dampak Boyband EXO Style Bagi komunitas EXO-L Sumbar. Culture & Society: Journal Of Anthropological Research, 2(1), 1–7. https://doi.org/10.24036/CSJAR.V2I1.49
Nabila, D. F. (2023). Pengaruh Impulsive Buying Terhadap Keputusan Pembelian Merchandise K-Pop Menggunakan X Paylater Pada Fandom NCTzen. repository.unj.ac.id.
Nafeesa, N., & Novita, E. (2021). Hubungan Antara Harga Diri Dengan Perilaku Impulsive Buying Pada Remaja Penggemar K-Pop. Cakrawala - Jurnal Humaniora, 21(2), 79–86. https://doi.org/10.31294/jc.v21i2.10319
Nisrina, D., Widodo, I. A., Larassari, I. B., & Rahmaji, F. (2020). Dampak konsumerisme budaya Korea (Kpop) di kalangan mahasiswa fakultas ilmu sosial universitas negeri Malang. Jurnal Penelitian Humaniora, 21(1), 78–88. https://doi.org/10.23917/HUMANIORA.V21I1.8085
Nurcahyani, L., & Trifiyanto, K. (2023). Pengaruh Ideal Self-Congruence dan Hedonic Value terhadap Compulsive Buying pada Pembelian Merchandise Idola K-Pop Fans BTS dengan Brand Attachment sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis dan Akuntansi (JIMMBA), 5(3), 324–348. https://doi.org/10.32639/JIMMBA.V5I3.456
Nurislami Ananda, H., Amalia Arpandy, G., & Ariani, L. (2024). Pengaruh Celebrity Worship Terhadap Perilaku Impulsive Buying pada Penggemar Pembeli Merchandise Jaemin NCT Dream. Jurnal Psikologi, 1(4), 17–17. https://doi.org/10.47134/PJP.V1I4.2832
Oktarina, H., Agung, E. A., & Aswad, S. H. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha (Studi Kasus Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi STKIP Pembangunan Indonesia). Jekpend: Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 2(2), 1. https://doi.org/10.26858/JEKPEND.V2I2.9736
Rahmadani, A., & Anggarini, Y. (2021). Pengaruh Korean Wave dan Brand Ambassador pada Pengambilan Keputusan Konsumen. Telaah Bisnis, 22(1), 59. https://doi.org/10.35917/TB.V22I1.225
Riana, & Kholil, S. (2024). Persepsi Penggemar Drama Korea Terhadap Budaya Korea: Studi Kasus Komunitas X @Kdrama_Menfess. Jurnal Noken: Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 115–125. https://doi.org/10.33506/JN.V10I1.3352
Rishi, P. (2022). Climate Change and Sustainability Behaviour Management. Managing Climate Change and Sustainability through Behavioural Transformation, 1–23. https://doi.org/10.1007/978-981-16-8519-4_1
Ruthllianie, J., & Ayu Candraningrum, D. (2020). Studi tentang Motivasi ARMY Jakarta dalam Membeli Merchandise Idola (Studi Kasus Kaos Uniqlo X BT21). Prologia.
Safithri, N. A., Sahrani, R., & Basaria, D. (2020). Quality of Life of Adolescent (Korean Pop fans). arumanagara International Conference on the Applications of Social Sciences and Humanities. https://doi.org/10.2991/ASSEHR.K.200515.124
Salsabila, Q., & Fadhilah, L. (2022). Analisis Konsumerisme Pasif Para Penggemar Fanatik Idol Grup BTS di Kediri dalam Pembelian Merchandise. LoroNG: Media Pengkajian Sosial Budaya, 11(1), 1–16. https://doi.org/10.18860/lorong.v11i1.2106
Septiani, A., Sumarah, N., & Norhabiba, F. (2021). Pengaruh Brand Ambassador EXO Melalui Media Sosial Instagram terhadap Gaya Hidup Konsumtif di Kalangan Pembeli Produk Nature Republic (Studi pada Komunitas EXO-L Surabaya). representamen, 7(01). https://doi.org/10.30996/REPRESENTAMEN.V7I01.5128
Stefanny, S., Idulfilastri, R. M., & Kurniawati, M. (2022). The Correlation between Self-esteem with Consumptive Behavior in Early Adult Women Who Shop for Cosmetics Online. Proceedings of the 3rd Tarumanagara International Conference on the Applications of Social Sciences and Humanities (TICASH 2021), 655. https://doi.org/10.2991/ASSEHR.K.220404.233
Surapati, U., & Jannah, M. (2024). Penerapan Data Mining Menggunakan Metode K-Means Untuk Mengetahui Minat Customer Dalam Pembelian Merchandise Kpop. Jurnal Sains dan Teknologi, 5(3), 875–884. https://doi.org/10.55338/SAINTEK.V5I3.2739
Syahidah, H. F. (2022). Konsumsi Tanda Pada Merchandise K-Pop (Studi Kasus Remaja Penggemar K-Pop Di Kota Tangerang Selatan). repository.uinjkt.ac.id. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/71775
Tama, A. K. W., Novena, M. D., & Lestari, S. (2017). Perancangan Merchandise Guna Menunjang Efektivitas Promosi. Sensi Journal, 3(1), 92–104. https://doi.org/10.33050/SENSI.V3I1.763
Tanjung, I. P., & Aritonang, N. N. (2023). Hubungan Gaya Hidup Hedonis dengan Perilaku Konsumtif pada Mahasiswa Penggemar K-Pop di Kota Medan. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 7361–7373. https://doi.org/10.31004/INNOVATIVE.V3I3.2997
Tanliana, D., & Utami, L. S. S. (2022). Perilaku Konsumtif Penggemar Korean Wave di Twitter (Studi Tentang Fenomena Koleksi Photocard K-Pop). Koneksi, 6(1), 184. https://doi.org/10.24912/KN.V6I1.15549
Tarmizi, R., & Karneli, Y. (2021). Konseling Individual Dengan Pendekatan Realitas Untuk Mengurangi Perilaku Konsumtif (Studi Kasus Pada Siswa Sekolah Di Medan). Counsenesia Indonesian Journal Of Guidance and Counseling, 2(1), 31–40. https://doi.org/10.36728/CIJGC.V2I1.1433
Veronica, M., & Paramita, S. (2019). Eksploitasi Loyalitas Penggemar Dalam Pembelian Album K-Pop. Koneksi, 2(2), 433. https://doi.org/10.24912/KN.V2I2.3920
Wijaya, E., & Oktarina, Y. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi impulse buying pada Hodshop Bengkulu. Ekombis Review: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 7(1), 10–22. https://doi.org/10.37676/EKOMBIS.V7I1.696.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Syafitri Hidayati, Suheri Harahap
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.