Strategi Komunikasi Pemasaran Pada Guest House Gintribu Dolat Rakyat dalam Meningkatkan Pengunjung

Authors

  • Arya Dwi Putra Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Abdul Rasyid Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.33506/jn.v10i1.3468

Keywords:

Strategi Komunikasi, Pemasaran, Guest House, Jasa Penginapan

Abstract

Business developments in the field of accommodation services are currently increasing. Lodging services are developing rapidly so that they can create competition between tourist attractions in attracting tourists. The rapid changes in the business environment force tourist attractions to continue to develop existing tourist locations and look for new ways to market them. Therefore, researchers conducted research on businesses in the lodging services sector. Gintribu Dolat Rakyat Guest House is the place of choice for researchers to research the marketing strategies used by business owners at this guest house. The marketing communication strategy used by Guest House GINTRIBU Dolat Rakyat uses the Theory of Segmentation, Targeting and Positioning (STP), first developed by Wendell R. Smith. Researchers apply qualitative methods by conducting observations, interviews and descriptive document analysis. This research aims to explore the marketing communication strategies carried out by Gintribu Dolat Rakyat Guest House in marketing and increasing visitors. As well as giving hope to turn the strategy implemented by this guest house into a study in opening up business opportunities in the field of lodging services.

References

Akhmad Munjir, Farida Yulianti, dan Dwi Wahyu Artiningsih. 2022. ANALISIS STRATEGI PEMASARAN DALAM MENINGKATKAN JUMLAH PENGUNJUNG UNTUK MENGINAP PADA HOTEL SUMMER DI BANJARMASIN. Banjarmasin. Uniska Banjarmasin.

Daniel Purnama Candra. 2021. ANALISIS STRATEGI PEMASARAN GUEST HOUSE TENGKAWANG RESIDENCE SAMARINDA. Surabaya. Jurnal Agora .9(2).

Doni Mardianto & Giarti. 2019. Analisis Strategi Komunikasi Pemasaran (Studi Kasus Strategi Komunikasi Pemasaran Merchandise di Kedai Digital 8 Solo). Surakarta. Jurnal Edunomika. 3(1). 60. DOI: http://dx.doi.org/10.29040/jie.v3i01.470.

Ekalista, P. 2019. Strategi Komunikasi Pemasaran Hotel Kartika Graha Malang dalam Meningkatkan Jumlah Pengunjung. Jurnal Komunikasi Nusantara E-ISSN. 2685-7650 Vol.1 No. 1.

Firmansyah 2020. Qiara Komunikasi Pemasaran Cetakan Kedua. Penerbit Pasuruan.

GINTING, Emmelia A.; PERWIRAWATI, Elok; MANIK, Veronika. STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN PENGELOLA PENGINAPAN DALAM MENINGKATKAN KUNJUNGAN WISATAWAN DI PUNCAK SIOSAR KECAMATAN MEREK KABUPATEN KARO SUMATERA UTARA. Jurnal Darma Agung, [S.l.],v.32,n.1,p.71-91,feb.2024.ISSN2654-3915. https://ejurnal.darmaagung.ac.id/index.php/jurnaluda/article/view/4136>.Date accessed: 21 mar. 2024.doi:http://dx.doi.org/10.46930/ojsuda.v32i1.4136.

Hamid, R. S., Utami, B., Wijayanti, T. C., Herawati, B. C., Permana, D., Siswanto, A., Manaf, P. A., Iswahyudi, M. S., Susiang, M. I. N., & Hidayat, A. C. (2023). MANAJEMEN STRATEGIS: Konsep dan Aplikasi dalam Bisnis. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Harditasari Virly Vrizcy. 2021.Strategi Pemasaran Syari`ah pada Guest House The Wahidah Syariah Genteng Banyuwangi. Jember.

Nuramalia Muchtar, Ramli S Ramli S, Abdul Halim. 2023. Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Meningkatkan jumlah hunian Kamar. Samarinda. Jurnal INOVASI: Jurnal ekonomi, keuangan dan manajemen. 19(3). 731. DOI:https://doi.org/10.30872/jinv.v19i3.13671.

Oktavia Latifah & Harry Yulianda. 2021. Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Daya Tarik Tamu di Grand Bunda Hotel Syariah. Jurnal Pariwisata Syariah. Vol.1 . No.1. DOI: http://dx.doi.org/10.31958/i-tourism.v1i1.4632.

Oktisifa Fauzia. 2023. Strategi Pemasaran Guest House Enfaza Syariah Kota Mataram. Skripsi Universitas Islam Negeri Mataram.

Prasetyo, Bambang D. et al. 2018. Komunikasi Pemasaran Terpadu. Malang : UB Press.

Sugiyono. 2021. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : Alfabeta CV.

Yunita, P. 2021. POLITIK EKONOMI KOPI INDONESIA: DIBALIK BRANDING DAN PENTINGNYA HAK INDIKASI GEOGRAFIS. Negara, Pasar Dan Masyarakat : Dinamika Global Dan Konteks Lokal, 109.

Published

2024-06-30

How to Cite

Arya Dwi Putra, & Rasyid, A. (2024). Strategi Komunikasi Pemasaran Pada Guest House Gintribu Dolat Rakyat dalam Meningkatkan Pengunjung. Jurnal Noken: Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 223–233. https://doi.org/10.33506/jn.v10i1.3468