ANALISIS PEMBELAJARAN PENJUMLAHAN BERSUSUN UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA KELAS 3 DI SD NEGERI 5 DOOM

Authors

  • Fatmawati Payapo Universitas Muhammadiyah Sorong
  • Zakiyah Anwar Universitas Muhammadiyah Sorong
  • Jenro Pandu Sijabat Universitas Muhammadiyah Sorong

DOI:

https://doi.org/10.33506/jme.v2i2.4008

Keywords:

Column Addition, Elementary School, Learning Outcomes, Post-Test

Abstract

This study aims to analyze the results of mathematics learning on the material of stacked addition in grade 3 of SD Negeri 5 Doom. With a quantitative descriptive approach, data were collected through a post-test involving 19 students as samples. The results showed that only 47% of students achieved scores above the Minimum Completion Criteria (KKM) of 75, while the other 53% were still below the KKM. Factors such as lack of interest in learning, limited learning tools, and minimal family assistance are the main causes of student difficulties. Analysis of the answers shows that low-ability students often make mistakes in understanding questions (Reading comprehension), students with moderate abilities tend to make mistakes in writing answers (Encoding Error), while high-ability students show good mastery. This study recommends the use of interactive learning methods, additional exercises, and intensive assistance from teachers and parents to improve student understanding evenly.

References

Ahdan, S. (2020). Perancangan Learning Media For Basic Techniques Of Volleyball Using Android-Based Augmented Reality Technology. Inovasi Pembangunan : Jurnal Kelitbangan, 8(03), 221. https://doi.org/10.35450/jip.v8i03.207

Anditiasari, N., Pujiastu, E., & Susilo, B. E. (2021). Systematic literature review: pengaruh motivasi terhadap kemampuan berpikir kreatif matematis siswa. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika , 12(2), 236–248.

Efendi, A., Fatimah, C., Parinata, D., & Ulfa, M. (2021). Pemahaman Gen Z Terhadap Sejarah Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 9(2), 116–126. https://doi.org/10.23960/mtk/v9i2.pp116-126

Faturrochmah, H., Sary, R. M., & Azizah, M. (2021). Kesalahan Siswa Dalam Mengerjakan Soal Materi Bangun Datar Berdasarkan Teori Nolting Pada Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 8(2), 310–321. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v8i2.1404

Jurnal, W., Saputra, Ma., Putri, H., Darmawan, D., Keguruan Ilmu Pendidikan, F., & Taman Siswa Bima, S. (2024). Indonesian Research Journal on Education Karakteristik Pembelajaran IPS SD. Indonesian Research Journal on Education, 4, 227–232.

Kholidah, I. R., & Sujadi, A. A. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V dalam Menyelesaikan Soal di SD Negeri Gunturan Pandak Bantul Tahun Ajaran 2016/2017. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 4(3), 428–431.

Kurniawati, D., & Ekayanti, A. (2020). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 3(2), 107–114.

Magdalena, I., Nurul Annisa, M., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis Penggunaan Teknik Pre-Test Dan Post-Test Pada Mata Pelajaran Matematika Dalam Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran Di Sdn Bojong 04. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 150–165.

Mahendra, F. E., Sundari, S., Eregua, E. E., Setyo, A. A., Rusani, I., & Trisnawati, N. F. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Motivasi Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(4), 540–545. https://doi.org/10.37478/jpm.v4i4.3041

Mahendra, F. eka, Hasanudin, Reawaruw, M. F., Ramadhani, N. M., & Andini, R. (2024). MATEMATIKA MELALUI LITERASI NUMERASI PROGRAM KAMPUS MENGAJAR. KAMBIK: Journal of Matematics Education, 2(1), 55–65.

Nengsih, G. A., & Pujiastuti, H. (2021). Analisis Kesulitan dalam Menyelesaikan Soal Materi Operasi Bilangan Cacah Siswa Sekolah Dasar. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(2), 293. https://doi.org/10.30998/jkpm.v6i2.9941

Parnabhhakti, L., Ulfa, M., & Indonesia, U. T. (2020). Perkembangan Matematika Dalam Filsafat. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 1(1), 11–14.

Permata, P., & Rahmawati, W. D. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Pada Materi Kalkulus. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(3), 277–286. https://doi.org/10.30738/union.v6i3.2985

Prabasiwi A, P. S. (2019). Kajian Deskriptif Kuantitatif Tingkat Pengetahuan Dan Tindakan Swamedikasi Diare Pada Siswa Smk Farmasi Saka Medika Kabupaten Tegal. Jurnal Farmasi Galenika, 5(3), 141–150.

Ratnasari. (2017). Berpikir Matematis (Matematika Untuk Semua). Procediamath, 8(1), 40–51.

Royani, A., & Muafia, E. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Pembelajaran Interaktif pada Materi Huruf Hijaiyah Bersambung dan Harakat di Kelas II SD Negeri 1 Plalangan. 160–169.

Ruslan, M., Anang, A., Musa, F., & Gegetu, U. (2024). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Matika Melalui Penerapan Pendekatan Contextual Teaching and Learning. KAMBIK: Journal of Matematics Education, 2(1), 29–41.

Saputra, V. H., & Febriyanto, E. (2019). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Untuk Anak Tuna Grahita. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 15.

Setiani, N., Wakinah, W., Nurazizah, S., & Andriani, E. (2024). Kesulitan Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Mutiara: Multidiciplinary Scientifict Journal, 2(8), 634–638. https://doi.org/10.57185/mutiara.v2i8.225

Sidik, A. (2015). Teori, strategi dan evaluasi merancang website dalam perspektif desain.

Smp, M. D. I. (2017). 1) , 2) , 3). 7(1).

Syahidah, N., Kusasi, M., Analita, R. N., & Sholahuddin, A. (2024). PENGEMBANGAN E-INSTRUMEN TES MATERI STOIKIOMETRI KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PADA SISWA SMA Development of E- Instruments for Stoiciometric Material Tests Using Blooket Games to Measure Critical Thinking Ability in High School Students. 7(3), 161–174.

Triastuti, E. (2020). Model Pembelajaran Stem Pjbl Pada Pembuatan Ice Cream Melatih Keterampilan Berfikir Kreatif Dan Wirausaha. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(2). https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i2.159

Trisnawati, N. F. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share (Tps) Pada Siswa Kelas Vb Sd Muhammadiyah I Sorong. Qalam : Jurnal Ilmu Kependidikan, 5(2), 26. https://doi.org/10.33506/jq.v5i2.257

Utami, Y. P., & Ulfa, M. (2022). Pemahaman Mahasiswa Pendidikan Matematika pada Perkuliahan Daring Filsafat dan Sejarah Matematika. Mathema Journal E-Issn, 3(2), 2021.

Downloads

Published

2024-11-30

How to Cite

Payapo, F., Anwar, Z., & Sijabat, J. P. (2024). ANALISIS PEMBELAJARAN PENJUMLAHAN BERSUSUN UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA KELAS 3 DI SD NEGERI 5 DOOM. KAMBIK: Journal of Mathematics Education, 2(2), 132–139. https://doi.org/10.33506/jme.v2i2.4008