Penta Helix A Strategy of Development of Womenpreneurs Creative Creations in The City of Tanjungbalai in The Islamic Economic Presfective

Authors

  • Raja Putri Salsabila Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Syahbudi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Ikhsan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.33506/sl.v13i1.2997

Keywords:

Creative Economy, Penta Helix, Womenprenuer

Abstract

The aim of this research is to find out suitable development strategies to be carried out by stakeholders in developing creative craft womenpreneurs in Teluk Nibung sub-district. The method used is qualitative with the SOAR method as a determinant of the strategy proposed by the author. The result of the SOAR method is O-A, which is a strategy that uses all opportunities to develop creative seashell crafts. It has been suggested that the development of creative craft womenpreneurs in the city of Tanjungbalai really needs support from the government in the form of capital assistance, marketing and training to increase the potential of the creative economy in the city of Tanjungbalai.

 

References

Aziz, A. (2021). Al-Quran Nul Karim. Cordoba.

Azwina, R., Dharma, B., Negeri, I., & Utara, S. (2023). Peran Ekonomi Kreatif terhadap Penyerapan Tenaga Kerja dan Peningkatan Pendapatan Pelaku Industri Kreatif Dalam Perspektif Ekonomi Islam di Kota Medan. 5, 3680–3699. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v5i6.4157

Badan Pusat Statistik, https://bps.go.id

Barus, D. S. (2020). Strategi Pengembang Digital Entrepreneurship Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Dengan Menggunakan Model Pentahelix (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).

Cahyanti, H., Lutfi, M., & Luthfiyah, M. (2023). Penerapan Etika Bisnis Dalam Melakukan Transaksi Penjualan Di Pasar Tradisional Sekampung Menurut Perspektif Etika Ekonomi Islam. 1(2), 223–238.

Fitrah, M., & Luthfiah. (2017). Metodologi Pendidikan: Metode Kualitatif, Tindakan Kelas, Studi Kasus. Jejak Publisher.

Fitriani, F. (2020). Peran Ekonomi Kreatif dalam Meningkatkan pendapatan Kriya kayu ditinjau dari Presfektif Etika Bisnis Islam (Studi Kasus di Desa Wonosari Kecamatan Pekalogan Kabupaten Lampung Timur).

Fitrianingsih, putri dyah ayu, & Faizah, F. N. (2020). Relevansi Kesetaraan Gender dan Peran Perempuan Bekerja terhadap Kesejahteraan Keluarga di Indonesua (Presfektif Ekonomi Islam). 13(1).

Harahap, I., Nasution, Y. S. J., Marliyah, & Syahriza, R. (2021). Hadis - Hadis Ekonomi. Prenadamedia Gruop.

Ichsan, R. N., Panggabea, N. R., Syahbudi, M., & Nasution, L. (2022). Strategi Pengembangan Inovasi Berbasis Ekonomi Kreatif. Jurnal Darma Agung, 30(3), 865–882.

Ikhsan. dkk (2023). Analysis of the effect of Fear of Missing Out (FOMO) and the use of pay later application on impulse buying behavior (review of Maqashid Syariah). Journal of Management and Business, Volume 22.

Irrobbi, W. R., Studi, P., Syariah, E., Ekonomi, J., Keuangan, D. A. N., Ekonomi, F., & Islam, B. (2023). Analisis Soar Dalam Strategi Pengembangan.

Pratama, M. A. (2020). Strategi Pengembangan Usaha Perempuan Muslimah Pelaku UMKM Kain Songket Di Batubara dengan Metode Triple Helix (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan)

Renianti. (2013). Kreativitas Organisasi dan Inovasi Bisnis. Bandung Alfabeta.

Setya Yunas, N. (2019). Implementasi Konsep Penta Helix dalam Pengembangan Potensi Desa melalui Model Lumbung Ekonomi Desa di Provinsi Jawa Timur. Matra Pembaruan, 3(1), 37–46. https://doi.org/10.21787/mp.3.1.2019.37-46

Setyaningsih, Y., & Pambudi, A. (2019). Peran aktor dalam pengembangan ekonomi kreatif di kerajinan batik giriloyo kabupaten bantul. 1.

Susanti, N. I., & Nurdiana, M. E. (2023). Pengauh Etika Bisnis Islam,Kualitas Pelayanan, dan kualitas Produk terhadap Kepuasan Konsumen Ausath Mert 1 Pondok Pesantren Darussalam Blokagung Banyuwangi. Jurnal Ekonomi Syariah Darussalam, 4(1), 124-143.

Syahbudi, M. (2021). Ekonomi Kreatif Indonesia : Strategi Daya Saing UMKM Industri Kreatif Menuju Go Global (Sebuah Riset Dengan Model Pentahelix). Merdeka Kreasi.

Syahbudi, M., Ramadhani, S., & Barus, E. E. (2022). Ekonomi Kreatif: Sharia Marketing Practices With SOAR dan QSPM Approac. Merdeka Kreasi.

Tarigan, A. A. (2019). Tafsir Ayat-Ayat Ekonomi. FEBI Press.

Winarno, T., Said, M. M. U., & Hayat, H. (2021). Pengembangan desa wisata adat Using Kemiren melalui pendekatan penta helix. Journal of Governance and Local Politics (JGLP), 3(2), 137-145.

Wahyu, R. I. (2023). Analisis SOAR Dalam Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif (Studi Kasus Pada Teal and Yellow Cafe di Pantai Sidayu Cilacap) (Doctoral dissertation, UIN Prof. KH Saifuddin Zuhri)

Zamista, A. alfama, & Hanafi. (2022). Analisis SOAR pada Strategi Pemasaran di Industri Jasa Finance. Cendekia Niaga, 1(1), 10–34. https://dinastirev.org/JMPIS%0Ahttps://core.ac.uk/download/pdf/299931315.pdf

Downloads

Published

2024-01-05

How to Cite

Salsabila, R. P., Syahbudi, M., & Ikhsan, M. (2024). Penta Helix A Strategy of Development of Womenpreneurs Creative Creations in The City of Tanjungbalai in The Islamic Economic Presfective. SENTRALISASI, 13(1), 105–117. https://doi.org/10.33506/sl.v13i1.2997