Analisis Karakter Kemandirian dalam diri Siswa Kelas XI MIA 2 dan XI MIA 3 di SMA Negeri 7 Kota Jambi
DOI:
https://doi.org/10.33506/jq.v9i1.635Keywords:
Education, Characteristics, IndependenceAbstract
This study aims to analyze the character of independence of class XI MIA 2 and XI MIA 3 students of SMA Negeri 7 Jambi City. This research uses descriptive quantitative research methods. While the type of research used is observation using a test assessment instrument in the form of a questionnaire with independent character variables. The subjects used in this study were 59 respondents. The data analysis technique used is descriptive statistical analysis techniques. The results of the study stated that the questionnaire for class XI MIA 2 independence was classified as '' Not Good '' and '' Good '' with a percentage of 40% of statements being answered well by students and 60% of statements being answered poorly by students. on the results of class XI MIA 3 research - the average is classified in the category of '' Good '' with the percentage of 56.7% of statements answered well by students and 0% of statements answered poorly by students. So, based on the results of the questionnaire it can be concluded that the students of class XI MIA 2 and XI MIA 3 in SMA Negeri 7 Jambi City have not been fully completed but there are also those who have the character of independence in the learning process.
References
Aji,B. S. & Winarno, M. E. (2016). Pengembangan Instrumen Penilaian Pengetahuan
Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan (PJOK) Kelas VIII Semester
Gasal. Jurnal Pendidikan. I (7)
Anaperta,M. (2015). Praktikalitas Handout Fisika SMA Berbasis Pendekatan Science
Environment Technology and Social pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Riset Fisika
Edukasi dan Sains. I(2)
Astalini, D. A. & Sumaryanti, K. (2018). Sikap Siswa Terhadap Pelajaran Fisika di SMAN
Kabupaten Batanghari. Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika 3, 59–64
Citra, Y. (2012). Pelaksanaan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah
Pendidikan Khusus 1, 237– 249
Darmaji, A., A., P., and Maison (2018). Penuntun Praktikum Viskositas Berbasis Keterampilan
Proses Sains Menggunakan Model Discovery Learning (Jurnal Ilmu Pendidikan)
Helmi,T., Munjin,R.a. & Purnamasari,I.(2016). Kualitas Pelayanan Publik dalam Pembuatan
Izin Trayek Oleh DLLAJ Kabupaten Bogor. Jurnal GOVERNANSI .II (1)
Ikhwanuddin (2012). Implementasi Pendidikan Karakter Kerja Keras dan Kerja Sama dalam
Perkuliahan. Jurnal Pendidikan Karakter 2, 153–163
Kusumawati,N. & Sri Maruti,E.(2019). Strategi Belajar Mengajar di Sekolah Dasar.(1St ed).
Magetan : CV. AE MEDIA GRAFIKA
Sa’diyah,H, dkk. (2015). Model Pembelajaran Concept Attainment Disertai Metode
Demonstrasi pada Pembelajaran IPA-Fisika di SMP ( Studi Eksperimen Pada Aktivitas
dan Hasil Belajar IPA-Fisika). Jurnal Pembelajaran Fisika. IV (3)
Santos,O.D. (2018).Tingkat Kemandirian Pengambilan Keputusan Studi Lanjut Siswa Sekolah
Menengah Atas (Studi Deskriptif pada Siswa Kelas XI SMA Stella Duce I Yogyakarta
Tahun Ajaran 2017/2018). Skripsi. Yogyakarta : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas Sanata Dharma
Subagyo, P. (2003). Statistik Deskriptif (Yogyakarta: BPFEYogyakarta)
Sumarni, S., Bimo, B., dan Suparman S, and A., R. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran
Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Di SMA Negeri 01
Manokwari (Studi Pada Pokok Bahasan Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan). Jurnal
Nalar Pendidikan 5, 21–30
Susanto,A. (2018). Bimbingan dan Konseling di Sekolah Konsep Teori dan Aplikasinya. (1st
ed.). Jakarta : PRENADAMEDIA Group
Taufik,M.,Sukmadinata,N.,Abdulhak,I. & Tumbelaka, B. Y. (2010). Desain Model
Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dalam Pembelajaran IPA (Fisika) Sekolah Menengah Pertama di Kota Bandung. Berkala Fisika. XIII (2)
Yuliastuti,E.G. (2017). Implementasi Penilaian Autentik Kurikulum 2013 Mata Pelajaran
Ekonomi SMAN 1 Mojosari Mojokerto. Jurnal Pendidikan Ekonomi. X (1)
Zulva, R. & Hidayati, A. (2016). Hubungan Antara Kemampuan Membuat Peta Konsep
dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Fisika STKIP PGRI Sumatera Barat. GRAVITY.
II(2)
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The article copyright is owned by the author and Qalam: Jurnal Ilmu Kependidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.