Pengembangan LKPD Berbasis Proyek Eco Printing Untuk Pengenalan Morfologi Daun

Authors

  • Rinarti Universitas Muhammadiyah Pontianak
  • Mahwar Qurbaniah Universitas Muhammadiyah Pontianak
  • Anandita Eka Setiadi Universitas Muhammadiyah Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.33506/jq.v13i1.3113

Abstract

Teachers at SMA Negeri 1 Subah need LKPD to support the project. The purpose of the study was to determine the response and feasibility of LKPD by using an eco print project for the introduction of leaf morphology for grade X science students as a learning medium at SMA Negeri 1 Subah. Thedevelopment of LKPD asa learning medium uses the R&D method based on the Allesi and Trolip models. The three phases of the research phase are development, design, and planning. Likert scale questionnaires are used as data collection tools. Data were collected using three techniques: interviews, questionnaires, and observations. Descriptive data analysis. Research findings show that eco-printing project-based LKPD learning consistently meets high standards of media quality (92.4%), language quality (88%), and material quality (96.7%). Students responded to LKPD with great strength (83.29) according to the beta test results.. We can conclude that the Student Worksheet (LKPD) based on the eco printing project is feasible to use and has received a very strong response as a learning medium for the introduction of leaf morphology in plant material.

 

Keywords : Eco Printing, LKPD,  Leaf Morphology

Author Biographies

Rinarti, Universitas Muhammadiyah Pontianak

Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Pontianak

Mahwar Qurbaniah, Universitas Muhammadiyah Pontianak

Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Pontianak

Anandita Eka Setiadi, Universitas Muhammadiyah Pontianak

Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Pontianak

References

Alessi, S.M. & Trollip, S. R. (2001). Multimedia for Learning Method and Development. Needham Heights:Allyn & Bacon.

Anggraeni, F. D. R., Mukhlishoh, S., &, & Hidayat. (2020). Pengembangan Buku Bergambar Berstruktur Dilengkapi Teka-Teki Silang Sebagai Media Pembelajaran Biologi Materi Jaringan Epitel Kelas XI SMA. Journal of Biological Education and Science, 1(1), 15–24.

Arianty, R., Restian, A., & Mukhlishina, I. (2021). Pengembangan Lkpd Berbasis Kearifan Lokal Kecamatan Lawang-Malang Pada Siswa Kelas 5 Sd. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 7(1), 1–12.

Arsanti, I. A., & Subiantoro, A. W. (2021). Jurnal Pendidikan Biologi. Jurnal Pendidikan Biologi, 10(1), 24–31.

Arsyad, A. (2016). Media Pembelajaran. Rajawali Pers.

Aryanitha, N. P. A., & Agung, A. A. G. (2022). Lembar Kerja Peserta Didik Interaktif Berbasis Mind Mapping pada Materi Otot Manusia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(1), 161–172.

Ayu, D. G., Triwoelandari, R., Fahri, M., Studi, P., Guru, P., Ibtidaiyah, M., Islam, F. A., Khaldun, U. I., & Iskandar, J. K. H. S. (2019). Media Pembelajaran Powtoon Terintegrasi Nilai-Nilai Agama Pada Pembelajaran Ipa Untuk Mengembangkan. 65–74.

Ayu Renita. (2020). Pengembangan Ensiklopedia Tumbuhan Paku Sebagai Sumber Belajar Keanekaragaman Hayati. Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya (JB&P), 7(1), 1–6.

Baidowi, A., Sumarmi, S., & Amirudin, A. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Kemampuan Menulis Karya Ilmiah Geografi Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Geografi, 20(1), 48–58.

Bintiningtiyas, N., & Lutfi, A. (2016). Pengembangan Permainan Varmintz Chemistry sebagai Media Pembelajaran pada Materi Sistem Periodik Unsur. Unesa Journal of Chemical Education, 5(2), 302–308.

Boone, H. N., & Boone, D. A. (2012). Analyzing Likert data. Journal of Extension, 50(2).

Damayanti, A. E., Syafei, I., Komikesari, H., & Rahayu, R. (2018). Kelayakan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buku Saku Berbasis Android. 01(1), 63–70.

Herlina, M., Rahayu, I. Y., & Wiksya, D. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation (Gi) Terhadap Berpikir Kritis Dan Keterampilan Sosial Siswa Dalam Pembelajaran Ipa Biologi Kelas X Sman 2 Argamakmur. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 3(2), 142–152.

Hudha, M. N., Aji, S., & Rismawati, A. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika Berbasis Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika. SEJ (Science Education Journal), 1(1), 36–51.

Indriana, D. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. DivaPress.

Irwan. F, I W. Santyasa, I. M. T. (2014). Pengembangan multimedia interaktif berbasis. 4.

M. Rafif Fauzi, R. J. (2020). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik Berbasis Science, Environment, Technology and Society (SETS) pada Materi Dinamika Rotasi dan Keseimbangan Benda Tegar Kelas XI MIA. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1), 41–53.

Maharani, A. A. P., & Widhiasih, L. K. S. (2016). Respon Siswa Terhadap Umpan Balik Guru saat Pelajaran Bahasa Inggris di SD Saraswati 5 Denpasar. Jurnal Bakti Saraswati, 5(2), 88–92.

Nababan, & Aminah, S. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Rme Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Bina Gogik, 4(2), 3–4.

Nabila, D. H., Rahayu, K. M., Syafira, D., Najuwa, N., & Kintoko, W. A. (2022). Pengenalan Struktur Tumbuhan dan Membatik dengan Metode Eco-printing di Kampung Cahaya, Menteng Atas, Setiabudi, Jakarta Selatan. Prosiding Seminar Nasional Pemberdayaan Masyarakat (SENDAMAS), 2(1), 51.

Nuraini, N., & Abidin, Z. (2020). Kesulitan guru dalam mengimplementasikan pembelajaran tematik terintegratif di sekolah dasar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(1), 49.

Oktaviani, C., Nurmasyitah, N., & Reza, M. (2022). Peningkatan Kualifikasi Guru IPA dalam Penyusunan LKPD Berbasis Project Based Learning. Abdi: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(2), 465–471.

Oman Karmana. (2016). Biologi (Andri Nurdiansyah (ed.); 1st, 2008th ed.). PT Grafindo Media Pratama.

Puspita, A., Kurniawan, A. D., & Rahayu, H. M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Booklet Pada Materi Sistem Imun Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Sman 8 Pontianak. Jurnal Bioeducation, 4(1), 64–73.

Rahmatullah, S., & Fadilah, N. N. (2017). Lembar Kerja Berbasis Proyek Pada Pembuatan Krim Antijamur. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 2(2), 169–175.

Saptutyningsih, E., & Wardani, D. T. K. (2019). Pemanfaatan Bahan Alami Untuk Pengembangan Produk Ecoprint Di Dukuh Iv Cerme, Panjatan, Kabupaten Kulonprogo. Warta LPM, 21(2), 18–26.

Sariningsih, S., Suprapto, P. K., & Badriah, L. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Guided Inquiry Terhadap Hasil Belajar Kognitif Materi Sistem Saraf Manusia. Jurnal Pendidikan Biologi, 12(1), 1.

Setiawan, N. R., Made, I., Wibawa, C., & Gede Margunayasa, I. (2021). Perangkat Pembelajaran dan Lembar Kerja Peserta Didik Berpendekatan Steam-PJBL pada Muatan IPA di Sekolah Dasar. Mimbar Pendidikan Indonesia, 2, 40–54.

Setyawan, R. I., Purwanto, A., & Sari, N. K. (2019). Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Dikdas Bantara, 2(2), 81–93.

Sinaga, M. H. P., Abbas, S. A., & Sefira, V. (2023). JOTE Volume 4 Nomor 3 Tahun 2023 Halaman 636-645 Journal On Teacher Education Research & Learning in Faculty of Education Implementasi Layanan Konseling Individu Terhadap Peningkatan Kepercayaan Diri Pada Siswa. 4, 636–645.

Sofiyana, M. S., Rohman, F., & Saptasari, M. (2016). Pengembangan Buku Referensi Bioekologi Berdasarkan Kajian Struktur Komunitas Lumut Epifit Di Taman Nasional Bromo Tengger Semeru (Vol. 8, Issue 2). Pendidikan Biologi FKIP Universitas Islam Balitar.

Trianto. (2008). Mendesain Pembelajaran Kontekstual di Kelas. Cerdas Pustaka Publisher.

Wahyuni, L., & Rahayu, Y. S. (2021). Pengembangan E-Book Berbasis Project Based Learning (PjBL) untuk Melatihkan Kemampuan Berpikir Kreatif pada Materi Pertumbuhan dan Perkembangan Tumbuhan Kelas XII SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 10(2), 314–325.

Wicaksono, D. P., Kusmayadi, T. A., & Usodo, B. (2014). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika berbahasa inggris berdasarkan teori kecerdasan majemuk (multiple intelligences) pada materi balok dan kubus untuk kelas VIII SMP. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(5), 534–549.

Widiantoro, S. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Ecoprint untuk Meningkatakan Keterampilan Abad 21 di Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(3), 759–778.

Zaenal Fais, M., Listyarini, I., & Nashir Tsalatsa, A. (2019). Pengembangan Media Papin dan Koja (Papan Pintar dan Kotak Ajaib) Sebagai Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 26.

Downloads

Published

07/03/2024

How to Cite

Rinarti, Mahwar Qurbaniah, & Anandita Eka Setiadi. (2024). Pengembangan LKPD Berbasis Proyek Eco Printing Untuk Pengenalan Morfologi Daun . Qalam : Jurnal Ilmu Kependidikan, 13(1), 23–31. https://doi.org/10.33506/jq.v13i1.3113

Issue

Section

Articles