INTEGRASI TEKNOLOGI DAN KURIKULUM DALAM PENDIDIKAN: ANALISIS TREN DAN INOVASI TERKINI
DOI:
https://doi.org/10.33506/jme.v2i2.3911Keywords:
technology, curriculum, literature review, bibliometric, VOSviewerAbstract
This bibliometric analysis investigates trends in publications linking "technology" with "curriculum" over the past five years, focusing on how technology is integrated into the educational curriculum. Utilizing the Dimensions database and VOSviewer visualization tool, this study successfully identified four main clusters: theoretical concepts, practical implementation, technological innovations, and health education. The research findings indicate a need for a curriculum that is flexible and comprehensive and effectively prepares students with academic knowledge, practical skills, and technological abilities to navigate an uncertain future. Moreover, this study highlights the significance of collaboration between educational institutions and the industry sector to maintain the curriculum's relevance to the changing needs of the global job market and ensure students acquire the necessary skills to succeed.
References
Achmad, G. H., Ratnasari, D., Amin, A., Yuliani, E., & Liandara, N. (2022). Penilaian Autentik pada Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5685–5699. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3280
Afifah, N., Kurniawati, I., & Heriyanto, H. (2022). Penerapan Metode Profile Matching Pada Sistem Pendukung Keputusan Pemilihan Karyawan Terbaik Di Pt. Karya Anugrah Teknolo. INTI Nusa Mandiri, 16(2), 71–78. https://doi.org/10.33480/inti.v16i2.2765
Alexandra, J., & Budiyantara, A. (2022). Perancangan Artificial Intelligence Untuk Kurikulum Pembelajaran Di Perguruan Tinggi. Infotech: Journal of Technology Information, 8(1), 23–28. https://doi.org/10.37365/jti.v8i1.128
Aprillia, E., Nurhayati, C., Putri, A., & Pandiangan, B. (2023). Perubahan kurikulum pada proses pembelajaran. I(4).
Artikel, I., Teknologi, P., & Pembelajaran, M. (2023). 194 | Program Studi Pendidikan Ekonomi STKIP Bima. 6(2), 194–202.
Belajar, M. (2022). 1 , 2 1. 17(1), 40–50.
Camelia, F., & Islam, P. A. (2020). ANALISIS LANDASAN ILMU PENGETAHUAN DAN TEKNOLOGI. 5(1).
Dwijendra, U., Ganesha, U. P., & Education, J. (2022). Nalisis perubahan kurikulum ditinjau dari kurikulum sebagai suatu ide. 10(3), 694–700.
Fonna, N. (2019). Pengembangan revolusi industri 4.0 dalam berbagai bidang. Guepedia.
Handayani, N. N. L. (2023). Peningkatan Literasi Digital Dan Karakter Peserta Didik Melalui Implementasi Kurikulum Merdeka. Lampuhyang, 14(2), 144-159.
Industri, R. (n.d.). KURIKULUM PENDIDIKAN VOKASI PADA ERA.
Juanda, A., & Sianturi, F. A. (2021). Sistem Pendukung Keputusan Pemilihan Karyawan Tetap Pada Trinity Teknologi Nusantara Dengan Metode MOORA. Jurnal Ilmu Komputer Dan Sistem Informasi, 3(3), 277–282.
Liana, E., Yutanto, H., Sihotang, E. T., & Tianto, R. (2022). Rancang Bangun Penyusunan Laporan Keuangan Berbasis Excel Pada PT Raksaka Teknologi Indonesia. Wahana, 74(2), 208–221. https://doi.org/10.36456/wahana.v74i2.6269
Mikraj, A. L. (2023). Sumber Daya Teknologi Terhadap Pelaksanaan Kurikulum di Era Digital. 4(1), 874–885.
Muhammad Fathurrahman, Husain, A. K., Tahang, H., & Ba’diah, A. S. (2023). PEMBELAJARAN DARING SELAMA COVID-19: EVALUASI PENGALAMAN DAN TANTANGAN SISWA: ONLINE LEARNING DURING COVID-19: EVALUATION OF STUDENT EXPERIENCES AND CHALLENGES. KAMBIK: Journal of Mathematics Education, 1(1), 11–21. Retrieved from https://www.ejournal.um-sorong.ac.id/index.php/jme/article/view/2451
Nugraha, T. S. (2022). Inovasi Kurikulum. 250–261.
Otto, O. (2021). Kedudukan Alkitab Bagi Kurikulum Di Era Revolusi Industri 4.0 Bagi Orang Dewasa. Jurnal Luxnos, 5(1), 15–26. https://doi.org/10.47304/jl.v5i1.72
Pendidikan, P. J. (2023). No Title. 18(September), 194–201.
Pradana, R. S. (2021). Pengaruh Akses Teknologi Informasi Dan Komunikasi Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Provinsi Banten Tahun 2015-2019. Jurnal Kebijakan Pembangunan Daerah, 5(1), 9–23. https://doi.org/10.37950/jkpd.v5i1.114
Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., & Nurasiah, I. (2022). Jurnal basicedu. 6(3), 3613–3625.
Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 Dan Penerapannya Di Indonesia Restu Rahayu 1 , Sofyan Iskandar 2 , Yunus Abidin 3. 6(2), 2099–2104.
Ramdhan, T. W. (2019). Kurikulum Pendidikan Islam Multikultural (Analisis Tujuan Taksonomi dan Kompetensi Peserta Didik). Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 121-136.
Ritonga, M. (2018). POLITIK DAN DINAMIKA KEBIJAKAN PERUBAHAN KURIKULUM PENDIDIKAN DI INDONESIA HINGGA MASA. 5(2), 88–102.
Setyo, A. A., Layn, R., & Trisnawati, N. F. (2022). Efektivitas Pembelajaran Geometri Analitik Memanfaatkan Bahan Ajar Digital Multimodal. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 11(2), 98-105.
Setyorini. (2020). Terhadap Proses Pembelajaran Pada Kurukulum 13 ? Jiemar, 01(Juni), 95–102.
Siswati, S. (2019). Pengembangan Soft Skills Dalam Kurikulum Untuk Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 17(2), 264. https://doi.org/10.31571/edukasi.v17i2.1240
Sudarsana, I. K. (2015). Peningkatan mutu pendidikan luar sekolah dalam upayapembangunan sumber daya manusia. Jurnal Penjaminan Mutu, 1(1), 1-14.
Suryana, C., Nurwahidah, I., & Hernawan, A. H. (2022). Jurnal basicedu. 6(4), 5877–5889.
Trisnawati, N. F., & Warfandu, S. (2023). Pengaruh Pembelajaran Daring Dengan Menggunakan Aplikasi Google Classroom Dan Google Meet Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Matematika Mahasiswa. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(2), 347-355.
Trisnawati, N. F., Setyo, A. A., Sundari, S., & Warlatu, A. (2024). Improving Mathematical Reasoning Skills Through an Open-Ended Approach Assisted by Google Classroom and Google Meet. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 489–502. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v13i2.1648