Marketing Politik Elisabeth Nauw Pada Pemilihan Legislatif 2019 di Kota Sorong

Authors

  • Masni Banggu Universitas Muhammadiyah Sorong
  • Abrian Olfen Obadiri Universitas Muhammadiyah Sorong
  • Nanik Purwanti Universitas Muhammadiyah Sorong
  • Miryam Diana Kalagison Universitas Muhammadiyah Sorong

DOI:

https://doi.org/10.33506/jf.v9i3.3063

Abstract

This research aims to describe and analyze Elisabeth Nauw's victory in the 2019 Sorong City legislative election through political marketing and the social capital used. The research method uses a qualitative approach with data collection techniques carried out through direct field observations, in-depth interviews with informants, and literature reviews through published articles or journals related to the author's research focus. For the technique of determining informants, the author chooses people who are considered capable of answering questions related to the focus of the author's research. The results of this research describe Elisabeth Nauw's victory, namely first, Elisabeth Nauw is a personal characteristic of a leader or candidate who provides an image, symbol or political product in an election. Second, promotion in this case won constituent votes, Elisabeth Nauw was assisted by the winning team, and campaigned via social media. Third, the price is the total cost of campaign activities carried out by the candidate and winning team. Fourth, a place is an area where the majority of the population has the same ethnicity as the candidate so that it is easy to get constituent votes.

References

Ardiansyah Auliah. 2019. Analisis Strategi Pemenangan Partai Demokrasi Indonesia Perjuangan Dan Realisasi Target Pemenangan Ganjar Pranowo- Taj Yasin Maimoen Pada Pemilihan Umum Gubernur Dan Wakil Gubernur Jawa Tengah Tahun 2018. Departemen Politik Dan Pemerintahan, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Diponegoro, Jawa Tengah.

Bono Setyo,2016. Model Kampanye Politik Berbasis Silaturahim Bagi Calon Anggota Dewan Incumbent dalam Pemilu Legislatif 2014.Vol 1. No 2.

Budiardjo, Miriam 2007. Dasar-Dasar Ilmu Politik (Edisi Revisi). PT. Gramedia. Jakarta.

Cindy Iknacia Fure, dkk. 2020.Strategi PDI Perjuangan Dalam Pemenangan Calon Legislatif Perempuan Di kabupaten Halmahera Barat.

Emilsyah Nur. 2019. Strategi Komunikasi Tim Sukses Pada Kampanye Politik Untuk Memenangkan Calon Legislatif Kota Makassar (Jurnal Diakom Vol. 2 No. 1, September).

Fahmi Huwayadi.2011. Demokrasi Oposisi dan Masyarakat Madani, Bandung.

Firmanzah.2008.Marketing Politik Antara Pemahaman dan Realita. Jakarta:pustaka

Keputusan Komisi Pemilihan Umum Kota Sorong Nomor 60/Hk.03.1- Kpt/927/Kpu-Kot/Vii/2019 Tentang Penetapan Perolehan Kursi Partai Politik Peserta Pemilihan Umum Anggota Dewan Perwakilan Rakyat Daerah Kota Sorong Tahun 2019.

Keputusan Komisi Pemilihan Umum Kota Sorong Nomor 61/Hk.03.1- Kpt/927/Kpu-Kot/Vii/2019 Tentang Penetapan Calon Terpilih Anggota Dewan Perwakilan Rakyat Daerah Kota Sorong Dalam Pemilihan Umum Tahun 2019.

Keputusan Komisi Pemilihan Umum Kota Sorong Nomor 47/Hk.03.1-9271/Kpu-Kot/V/2019 Tentang Penetapan Rekapitulasi Hasil Perhitungan Perolehan Suara Peserta Pemilihan Umum Anggota Dewan Perwakilan Rakyat Daerah Kota Sorong Tahun 2019.

Lubis, Rudianto. 2019. Strategi Partai Politik PDI Perjuangan Dalam Pemenangan Pemilihan Kepala Daerah Di kabupaten Tapanuli Utara Tahun 2018. Universitas Sumatera Utara.

Nursal Adman.2004. Political Marketing: Strategi Memenangkan Pemilu, Jakarta

Surbakti, Ramlan.2007. Memahami Ilmu Politik. PT. Gramedia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Undang-Undang No 2 Tahun 2011 Tentang Partai Politik.

Wahyu Sri Agustinus.1966. Manajemen Strategi. Binarupa Aksara. Jakarta

Published

2023-11-23

How to Cite

Banggu, M., Obadiri, A. O., Purwanti, N., & Kalagison, M. D. (2023). Marketing Politik Elisabeth Nauw Pada Pemilihan Legislatif 2019 di Kota Sorong. Jurnal Fase Kemajuan Sosial Dan Politik: Faksi, 9(3), 1–10. https://doi.org/10.33506/jf.v9i3.3063