Mengasah Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris Menggunakan Small Group Discussions Pada Siswa Smp Negeri 16 Kabupaten Sorong
DOI:
https://doi.org/10.33506/pjcs.v4i2.1854Keywords:
Mentoring, Speaking, Small Group DiscussionsAbstract
Berbicara merupakan keterampilan yang sangat dibutuhkan dalam mempelajari bahasa. Maka, setiap pembelajar bahasa harus bisa berbicara dengan baik dan benar sesuai dengan struktur tata bahasa yang dipelajari. Pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk mengasah keterampilan berbicara siswa menggunakan small group discussions (SGD). Pengabdian ini dilakukan di SMP Negeri 16 Kabupaten Sorong dengan menggunakan metode pendampingan. Peserta yang terlibat dalam pengabdian ini adalah siswa-siswi kelas XI yang berjumlah 25 siswa-siswi dengan 5 instruktur. Dalam pelaksanaan pendampingan, peserta dibagi menjadi 5 kelompok dan setiap kelompok terdiri dari 5 siswa. Hasil pencapaian peserta adalah 79,5%, dapat dikategorikan biak kemampuan peserta dalam menjawab pertanyaan. Disamping itu, guru yang mengampuh mata pelajaran bahasa Inggris juga turut serta dalam proses pendampingan yang dilakukan kepada siswa-siswi.
References
Arends, R. I. (1997). Classroom instruction and management. Central Publisher
Bailey, K. M. (2005). Practical English Language Teaching: Speaking. New York: McGraw-Hill.
Brudden, P. M. (1995). Effective english teaching. The Bob's Meril Company
Brown, H. D. (2004). Language assessment: Principles and classroom practices. Longman.
Lubis, Y. (1988). Developing communicative proficiency in the english as a foreign language (EFL) class. Depdikbud.
Ur, P. (1996). A course in language teaching. Cambridge University Press.
Simon. (1972). Value clarification: A hand of practical strategies for teacher and students. Hard Publishing
Tarigan, H. G. (2008). Berbicara sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Percetakan Angkasa.
Wael, A., Asnur, M. N., & Ibrahim, I. (2018). Exploring Students' Learning Strategies in Speaking Performances. International Journal of Language Education, 66
Wael, A., Saputra D & Setyawati. (2019). Enhancing Students’ Oral Communication By Using Communicative Language Teaching (CLT)
http://trainingadvokasi.smeru.or.id/cso/file/3553.pdf (Retrieved on 20 March 2022)
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
Papua Journal of Community Service is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License